Opleiding Regie op Inzetbaarheid (leidt tot Casemanager PDI)
Casemanager PDI
Er zijn meerdere opleidingsmogelijkheden om casemanager PDI te worden. Studenten die in het verleden al een opleiding tot register casemanager of arbeidsdeskundige hebben gevolgd en lid zijn van een van de beroepsverenigingen (dus gediplomeerd en bijscholingen gehad) kunnen deelnemen aan de kopstudie. Hier worden kennis van de sociale zekerheid als aanwezig verondersteld en kan er direct met de onderdelen Communicatie en Vaardigheden worden gestart. Je volgt dan de opleiding Regie op PDI waarin je vrijstellingen hebt.
Voor studenten waarvoor het hele vakgebied casemanagement nieuw is komt er een volledige opleiding waarin het kennisblok Sociale Zekerheid volledig is opgenomen. Dit onderdeel is dan de start van de opleiding en nadat alle lesblokken zijn gevolgd legt de casemanager PDI in opleiding een beknopt digitaal kennisexamen af. Wanneer dit examen met voldoende is afgelegd kan er voor de vervolgopleiding worden ingeschreven.
Het zogenaamde kennisblok Sociale Zekerheid is ook voor studenten met een ‘aanleunende’ achtergrond zoals bijvoorbeeld psychologen en mediators van toepassing terwijl er voor deze groep wel vrijstellingen op onderdelen van de vakken Communicatie en Vaardigheden van toepassing kunnen zijn.
Na afronding van beide opleidingen kom je in aanmerking voor het diploma Register Casemanager PDI
De opleiding Regie Op Inzetbaarheid (leidt tot casemanager PDI)
Deze opleiding heeft als leerdoel om regie te krijgen op de persoonlijke duurzame inzetbaarheid van de werknemer. Hierdoor kan de casemanager PDI, een professional die op meerdere momenten in actie kan komen, meer op de mogelijkheden dan op het verzuim gaan begeleiden. Globaal zijn er hiervoor 3 invalshoeken die qua timing een gunstig perspectief kunnen bieden:
- Preventief nog voordat er sprake is van een verzuimmelding maar waarbij er wel langdurig en/of complex verzuim te verwachten is;
- Curatief bij verzuim dat direct vanaf de melding ‘complex’ is;
- Curatief wanneer de absentie al wat langer duurt.
‘Dichtbij de werknemer zelf’
Meestal bieden de bovengenoemde 3 situaties weinig perspectief om de mogelijkheden en oplossingen in de wet- en regelgeving of protocollen te ontdekken. Net zomin ontstaan de echte kansen voor re-integratie ook maar zelden met behulp van vinkjes in een verzuimsysteem. Die succesvolle kansen liggen namelijk vaak in de directe omgeving van de werknemer zelf verborgen, een omgeving die op basis van wet- en regelgeving of verzuimprotocollen slecht bereikbaar is. Daarom komt het zoekgebied ‘dichtbij de werknemer zelf’ met de huidige begeleiding en verzuimaanpak bij het standaard casemanagement vaak maar zelden in beeld.
Navigatiegesprekken
Omdat uitvragen wat anders is dan het voeren van een gezamenlijk gesprek is Gespreksvoering in beide opleidingen een hoofddoel. Kennis van Sociale wetgeving en de thema’s Vitaliteit, Amplitie en Duurzame Inzetbaarheid zijn vereist maar de studenten gaan tijdens hun opleiding ook stevig met de vaardigheden aan de slag. Samen met de werknemer onderzoeken wat de oorzaken voor de problemen zijn en of er mogelijkheden bestaan. Dat gebeurt door samen met de docenten en trainers op allerlei verschillende onderdelen en rollen met behulp van de 2 “Schijven voor dichtbij” de navigatiegesprekken PDI te oefenen. Om de navigatiegesprekken een stevige structuur te geven zijn speciaal voor deze opleiding de zogenaamde “Probleemschijf’ en de ‘Oplossingsschijf’ ontwikkeld.
Schijven voor Dichtbij
Omdat het opdoen van de benodigde kennis en vaardigheden al een hele klus is hebben we voor onze studenten een gespreksstructuur op basis van de 2 ‘Schijven voor Dichtbij’ bedacht. Deze handvatten worden als handige hulpmiddelen en als eerste richtingwijzers gebruikt en dienen als leidraad om te voorkomen dat de gesprekken alle kanten opgaan. Daarnaast zijn de vraaggebieden handig om de onderwerpen ‘kort en klein’ te houden en onnodige herhalingen te voorkomen.
Dienstverleners die in de toekomst deze vorm van casemanagement aan hun klanten willen gaan aanbieden kunnen de schijven als management- en controle tool gaan gebruiken. Het bijkomend voordeel voor de bedrijfsarts is dat deze in één oogopslag kan zien of er in tijdens het intakegesprek iets van ‘verdieping’ (op de oorzaak) heeft plaatsgevonden.
Schijven-uitleg
De eerste schijf is de Probleemschijf.
Daarmee kan de klacht worden geïsoleerd zodat er snel en gericht kan worden onderzocht of er mogelijk achterliggende oorzaken voor de klachten zijn waarom de werknemer zich heeft ziekgemeld. In de klachten ‘blijven hangen’ heeft symptoombestrijding als nadeel en maakt dat de oorzaak vaak niet of pas veel later in beeld komt. Bij verzuim is dat kostbare tijd, niet alleen omdat de werkgever het loon moet doorbetalen maar ook omdat complexiteit en kosten vaak hand in hand gaan en met de dag toenemen. Zogenaamd ‘relationeel en psychisch’ verzuim zijn typische voorbeelden waarbij geldt dat hoe langer het duurt des te lastiger het wordt om nog tot een oplossing te komen. Hoe waardevol is het dan wanneer de bedrijfsarts hierover al tijdens de verzuim-intake (dus helemaal aan het begin) informatie krijgt?
Lijkt zo gemakkelijk: 4 simpele vraagjes en even wat aantekeningen maken. Niets is minder waar! Onderstaand de afbeeldingen waarmee het vragenbereik voor de opleiding inzichtelijk gemaakt wordt.
De telefoon gaat over, er wordt opgenomen en dan gaat het spel op de wagen. Het bliksemsnel ontvangen, filteren en analyseren van de binnenkomende informatie, het inschatten waar de informatie wel of niet binnen de wettelijke grenzen en spelregels (bijvoorbeeld die van de AP) blijft. En dan ondertussen een soepel gesprek voeren in plaats van het gebruikelijk kruisverhoor, open vragen stellen, waardevrij luisteren, weten waar en hoe je moet afkappen. Voor de opdrachtgever, de bedrijfsarts, relevante informatie oppikken, goed vastleggen, geen toezeggingen doen en geen eigen mening ventileren.
De 2e Schijf is de Oplossingsschijf
Deze gespreksduidingen worden tijdens het verzuim of bij dreigend verzuim door de casemanager PDI in de navigatiegesprekken gebruikt voor het zoeken naar oplossingen die dichtbij de werknemer liggen en als duidingsrichting voor de interventie PDI kunnen dienen. Daarnaast heeft de Oplossingsschijf dezelfde voordelen als eerder bij de Probleemschijf genoemd: gespreksstructuur maar ook toets mogelijkheden voor de bedrijfsarts.
Dus bijvoorbeeld:
De werknemer ‘trekt’ de organisatie en/of collega’s niet meer en heeft zich op basis van psychische klachten ziek gemeld. Nadat de klachten zijn geïsoleerd komt tijdens het navigatiegesprek bij de 2e vraag naar boven dat de werknemer het eigenlijk wel heel leuk vinden om dezelfde functie met behulp van de werkgever als zelfstandige uit te voeren maar geen idee heeft hoe en waar dit bespreekbaar te maken. De leidinggevende is geen optie omdat de werknemer dan bang is dat er dan een herstelmelding komt en alles weer van voren af aan gaat beginnen. Een ander obstakel is dat de werknemer geen idee heeft ‘hoe dat als zelfstandig ZZP’er eigenlijk allemaal moet’ en wat je dan allemaal moet doen.
Behalve de zoektocht naar oorzaken en mogelijkheden is ook de gesprekstiming essentieel. Om succesvol te zijn is het belangrijk om de juiste dingen op de juiste momenten te doen of te vragen. Wanneer we naar de timing kijken is het speelveld grofweg op te delen in 2 groepen:
Groep 1: preventief (nog geen verzuimmelding) en
Groep 2: curatief (na de verzuimmelding).
OCTAS en Interventies PDI
Voor deze nieuwe vorm van mensgericht casemanagement is OCTAS niet zo heel belangrijk. Ongeacht van wat er in de toekomst mogelijk doorgaat waar het de OCTAS-adviezen betreft is het onze conclusie dat we de werknemer als mens centraal moeten stellen en bij wijze van spreken met een soort Interventie PDI even uit de dynamiek van het bestaande of mogelijke probleem moeten kunnen lostrekken. Door de manier waarop we dit doen zorgen we ervoor dat de aandacht niet meer standaard naar de symptomen en het bijpassende gedrag gaat. Curatief hebben we daar bij verzuim dan 2 jaar de tijd voor, maar nog beter is het om de mogelijkheden van Persoonlijke Duurzame Inzetbaarheid eerder, dus preventief, in te kunnen zetten.
Meer weten over Casemanager PDI?
De eerste groep gaat van start op vrijdag 1 november 2024!
Meld je alvast aan en reserveer je plek!
€3995
Locatie van NiDi Business School in Nieuwegein of Breda
Klassikale lessen